KRKONOŠE SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO STŘEDNÍ MORAVA JIŽNÍ MORAVA VYSOČINA VÝCHODNÍ ČECHY ČESKÝ RÁJ ČESKÝ SEVER SEVEROZÁPADNÍ ČECHY ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ PLZEŇSKO ŠUMAVA JIŽNÍ ČECHY PRAHA OKOLÍ PRAHY PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
PODZVIČÍNSKO
  Dopravní přístupnost
Informační centra
Města a obce
Osobnosti a rodáci
Přírodní zajímavosti
Destinační management
 
Příroda a její ochrana
  Přírodní zajímavosti
Jeskyně a propasti
Vrcholy, hřebeny, sedla
Fauna a flora
Naučné stezky
 
Kultura, zábava, sport
  Kultura a zábava
Sport a relaxace
Zimní sporty
Katalog KUDY Z NUDY
Aktivní dovolená
 
Památky a zajímavosti
  Památky a architektura
Církevní památky
Hrady a zámky
 
Turistika a volný čas
  Agroturistika
Pěší turistika
Cykloturistka
Vodní turistika a sporty
Vinařská turistika
 
Lázeňství
  Lázeňská zařízení
Lázeňské domy a sanatoria
Lázeňská procedura
Přírodní léčivé zdroje
 
Kongresová turistika
  Výstavy a výstaviště
Kongresová centra
Výstavnictví a propagace
 
Ubytování a stravování
  Autokemp, kemp, tábořiště
Hotely, penziony
Chaty a chalupy
Rekreační areály
Další ubytování
Restaurace
Příjemné posezení
Gastronomické speciality
 
Království perníku

Krauss Linz No. 7485 / 1920 (č.1) [ Muzejní exponát ]

První lokomotivou postavenou speciálně pro Mladějov byl stroj, který v konečném číslování ze druhé poloviny dvacátých let dostal číslo jedna. Lokomotiva byla objednána v roce 1918 v lokomotivce Krauss v Linci. Konstruktéři vzali za základ stroj typu R IIIc, který byl vyroben na jaře téhož roku pro rakouské Ministerstvo války, a provedli na něm rozsáhlé úpravy. Rekonstrukce byla ukončena roku 1920. Úpravy sledovaly především zvýšení výkonu. Válcový kotel byl prodloužen o jeden kroužek a původní skříňový kotel byl nahrazen větším. Topeniště bylo vybaveno stupňovitým roštem pro spalování místního nekvalitního hnědého uhlí, které mělo nízkou výhřevnost a vysokou popelnatost. Podle vzpomínek pamětníků měli místní lidé takové rošty i v kamnech. Těžba místního uhlí byla ukončena po druhé světové válce. Tehdy bylo také původní měděné topeniště nahrazeno ocelovým a stupňovité rošty nahrazeny normálními. Podélné jsou šikmé a poslední je příčný a sklopný, což velmi usnadňuje obsluhu.

Tyto úpravy však lokomotivu neúměrně prodloužily, takže bylo nutné ji postavit jako čtyřnápravovou. Kvůli průjezdu ostrými oblouky nebylo možné zasadit všechny nápravy pevně do rámu, tak se výrobce rozhodl pro kloubové uchycení tendru lokomotivy. Kotel a tři hnací nápravy jsou v hlavním rámu. Uhlák a stanoviště strojvedoucího se nachází na pomocném rámu, který je prostřednictvím mohutných podélných nosníků a otočného příčníku zavěšen na hlavní rám lokomotivy. První dvě hnací nápravy jsou odpruženy společnými podélnými listovými pružinami, třetí příčnou pružinou. Podpůrný tendr spočívá na vlastní nápravě odpružené příčnou pružinou. Toto uspořádání pojezdu je ideální pro podmínky úzkorozchodné průmyslové dráhy - nerovnosti tratě, ostré oblouky apod. Proto se jednička v pravidelném provozu osvědčila a z její konstukce se vycházelo při stavbě lokomotivy č. 5.

Lokomotiva č. 1 se v téměř nezměněném stavu dožila dnešních dnů - z viditelných úprav uveďme náhradu původního rovného komínu baňatým s jiskrojemem, posunutí písečníku směrem vpřed a změna pískování pod jednotlivé nápravy.
V padesátých letech bylo na lokomotivu namontováno turbodynamo a píšťala používané v té době na ČSD, např. na lokomotivách 556.0. Poslední dva prvky byly odstraněny při renovaci v roce 1997, na čelo lokomotivy byla dosazena odnímatelná petrolejová lampa a na střechu mosazná píšťala. Dále byly vyměněny kotlové trubky, opravena výstroj kotle (napaječe, dmychavka) a obnoven nátěr budky lokomotivy. Při renovaci se vycházelo hlavně z historických fotografií.

Kotel lokomotivy byl uznán způsobilým provozu do roku 2007. Dne 1. května 1998 se lokomotiva poprvé představila veřejnosti a od té doby vozí většinu osobních vlaků při jízdách pro veřejnost či nákladní vlaky pro fotografy. Nezbývá než doufat, že se její provoz obejde bez závad a že do roku 2007 jedničce přibudou v muzejním provozu další kolegyně.

UMÍSTĚNÍ

DALŠÍ INFORMACE: http://www.mpz.cz

Typ záznamu: Muzejní exponát
AKTUALIZACE: uživatel č. 685 org. 2, 14.03.2005 v 14:25 hodin
Copyright 1998-2024 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
Regiony a oblasti ČR
  Turistické regiony ČR
Turistické oblasti ČR
 
Vyhledávání
  Vyhledávací centrum
Rejstřík oblasti
Databanka akcí
 
ZPRÁVY A AKTUALITY
  Tiskové zprávy
 
Služby pro turisty
  Informační centra
Průvodcovské služby
Tlumočníci a překladatelé
Bankovní služby
Turistický produkt
 
Kalendář akcí oblasti
  Akce pro děti
Kino, divadlo, výstavy
Folklorní akce a festivaly
Turistické akce
Kalendář kongresů, konferencí
Kalendář veletrhů a výstav
 
Folklor a tradice
  Etnografický region
Etnografický subregion
Folklorní sdružení
Folklorní soubory
Folklorní festivaly
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla a výrobky
 
KLUB ČESKYCH TURISTŮ
  Krajská oblast KČT
Odbor KČT
Turistické odznaky a známky
 
Regionální rozvoj
  Regiony a sdružení
Investiční příležitosti
Průmyslové zóny
Nemovitosti na prodej
Průmyslová výroba
Potravinářská výroba